Η επόμενη γενιά ποδοσφαιριστών θα έχει να αντιμετωπίσει στα γήπεδα τις μηχανές, υπόσχονται οι διοργανωτές του διεθνούς πρωταθλήματος RoboCup, που πέρασε αυτή την εβδομάδα από την Αθήνα.
Στο φιλικό τουρνουά μεταξύ τριών χωρών, το οποίο φιλοξενήθηκε στο πανελλήνιο συνέδριο Τεχνητής Νοημοσύνης, η «εθνική ρομπότ» της Γερμανίας επικράτησε της Ελλάδας και της Ιταλίας.
«Οι αγώνες ολοκληρώθηκαν χωρίς γκολ και κρίθηκαν τελικά στα πέναλτι» ανέφερε στο in.gr ο Αλέξανδρος Παράσχος, μέλος της προπονητικής ομάδας των Κουρητών στο Πολυτεχνείο Κρήτης.
Τα ρομπότ λειτουργούν εντελώς αυτόνομα στο παιχνίδι, παραμένουν όμως άτσαλα και συχνά χρειάζονται ανθρώπινη παρέμβαση για να ορθοποδήσουν. Στα 13 χρόνια του πρωταθλήματος, σταδιακά μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τα δύσκολα προβλήματα της ρομποτικής, όπως η μηχανική όραση, η αντίληψη του χώρου και ο σχεδιασμός κινήσεων.
Επίσημος στόχος του Robocup, στο οποίο συμμετέχουν 40 χώρες, είναι «να αναπτυχθεί μέχρι το έτος 2050 μια ομάδα πλήρως αυτόνομων ανθρωποειδών ρομπότ που μπορούν να αντιμετωπίσουν και να νικήσουν την ανθρώπινη πρωταθλήτρια κόσμου».
Και οι τρεις ομάδες που συμμετείχαν στην επίδειξη χρησιμοποίησαν πανομοιότυπους παίκτες, τα ανθρωποειδή ρομπότ Nao, τα οποία παράγει για ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς η γαλλική Aldebaran Robotics.
Κάθε παίκτης διαθέτει κάμερα, ραντάρ υπερήχων και αισθητήρες στις αρθρώσεις και τα πόδια, για να μπορεί να αντιλαμβάνεται πού πατάει και πού βρίσκεται.
Η διαφορά μεταξύ των τριών ομάδων βρίσκεται στο λογισμικό που τρέχει κάθε παίκτης. «Όλη η δουλειά γίνεται με την κάμερα» εξήγησε ο κ. Παράσχος, προπτυχιακός φοιτητής στην ομάδα του καθηγητή Μιχάλη Λαγουδάκη.
«Το λογισμικό παίρνει την εικόνα, διαχωρίζει τα χρώματα και αναγνωρίζει τα αντικείμενα από το χρώμα και το σχήμα τους. Όταν αντιληφθεί πόσο απέχει η μπάλα από τα πόδια του, πρέπει να αποφασίσει μόνο του πώς θα φτάσει μέχρι εκεί».
Τις επόμενες δεκαετίες, «η νέα οικολογία του πλανήτη δεν θα περιλαμβάνει μόνο ανθρώπους, άψυχα αντικείμενα και ζώα, αλλά και μια ποικιλία ενδιάμεσων μορφών, όπως οι εικονικοί χαρακτήρες, τα υβριδικά συστήματα και οι εμβιομηχανικοί οργανισμοί» προέβλεψε ο Δρ Νικόλαος Μαυρίδης, διευθυντής του Εργαστηρίου Διαδραστικών Ρομπότ και Μέσων στο Πανεπιστήμιο των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Τα ρομπότ παίζουν μπάλα
Στο ρομποτικό Μουντιάλ οι ομάδες αγωνίζονται σε ειδικό γήπεδο «πλατφόρμα» διαστάσεων τέσσερα επί έξι μέτρα και η διάρκεια του αγώνα είναι 15 λεπτά. Οι Κουρήτες της Εθνικής Ελλάδας παρουσίασαν καινοτόμες δεξιότητες στις κινήσεις τους, αλλά και στο παίξιμο της μπάλας
Οι περίτεχνες ντρίμπλες, οι κεφαλιές και τα ανάποδα ψαλίδια των ρομποτικών ποδοσφαιριστών της Εθνικής Ελλάδας μάγεψαν τους Τούρκους θεατές και τους εκπροσώπους αποστολών από 40 χώρες στο Μουντιάλ της Κωνσταντινούπολης.
Τα... καλομελετημένα ρομπότ «Κουρήτες» του Πολυτεχνείου Κρήτης που εκπροσώπησαν τις προηγούμενες ημέρες τη χώρα μας στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου «Robocup» κατέκτησαν τη δεύτερη θέση στις τεχνικές δοκιμασίες, ενώ κυπελλούχοι στις αγωνιστικές αναμετρήσεις και στα γκολ αναδείχθηκαν τα γερμανικά ρομπότ του Πανεπιστημίου της Βρέμης. Οι Κουρήτες, που παρουσίασαν καινοτόμους δεξιότητες στις κινήσεις τους, αλλά και στο παίξιμο της μπάλας, διακρίθηκαν στην προσομοίωση με τρεις ψήφους διαφορά, ύστερα από ψηφοφορία των 27 εθνικών ομάδων και των αποστολών 40 χωρών που συμμετείχαν.
«Παρουσιάσαμε νέες τεχνικές και αναγνωρίστηκε διεθνώς η δουλειά μας. Είμαστε ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα και υποσχόμαστε του χρόνου να είμαστε περισσότερο φορμαρισμένοι για να πάρουμε με πολλά γκολ το ''Robocup''»δήλωσε στο «Εθνος» ο έμπειρος προπονητής της Ρομποτικής Εθνικής Ελλάδας και επίκουρος καθηγητής του Εργαστηρίου Προγραμματισμού και Τεχνολογίας Ευφυών Υπολογιστικών Συστημάτων του Πολυτεχνείου Κρήτης, Μιχάλης Λαγουδάκης.
Οι Κουρήτες στα πέντε χρόνια παρουσίας τους στο ρομποτικό ποδόσφαιρο έχουν στο ενεργητικό τους ένα παγκόσμιο κύπελλο, το «Robocup 2008» στην Κίνα, αλλά και έναν χρόνο νωρίτερα μια δεύτερη θέση. Σύμφωνα με τον προπονητή-ερευνητή, το «μυστικό» για την αγωνιστική διάκριση των «ποδοσφαιριστών» του είναι η επάρκεια του λογισμικού των παιχτών. «Ολες οι κινήσεις στο γήπεδο είναι προγραμματισμένες από πριν βάσει εντολών και ο ανθρώπινος παράγων δεν παρεμβαίνει σε καμία στιγμή του αγώνα. Ο κάθε παίχτης είναι ρυθμισμένος για τον ρόλο του» αναφέρει ο κ. Λαγουδάκης.
Στο ρομποτικό Μουντιάλ οι ομάδες αγωνίζονται σε ειδικό γήπεδο «πλατφόρμα» διαστάσεων τέσσερα επί έξι μέτρα που έχει γκολπόστ και κερκίδες, και η διάρκεια είναι 15 λεπτά.
Οι Κουρήτες της Εθνικής Ελλάδας αγωνίζονται με τα ονόματα των αρχαίων Κρητών πολεμιστών: Επιμήδης, Παιωναίος, Ιάσιος και Ιδας. Ο πέμπτος αδελφός, ο Ηρακλής, αντιπροσωπεύει τον προπονητή και τους βοηθούς του.
Τελικός Robocup 2012 USA/Germany
Virtual reality τεχνολογία σε περικάρπια για αθλητές
Η εταιρεία αθλητικών ειδών Under Armour εργάζεται αυτή τη στιγμή πάνω στην ανάπτυξη διαδραστικού εξοπλισμού για αθλητές που θα φοριέται γύρω από τους καρπούς (περικάρπια) και θα καταγράφει χρήσιμες παραμέτρους όπως διάρκεια προπόνησης, σφυγμούς, ταχύτητα, θερμίδες, προηγούμενες επιδόσεις κ.α.
Η νέα τεχνολογία ακούει στο όνομα Armour39 και έρχεται να ανταγωνιστεί την αντίστοιχη τεχνολογία Fuelband της Nike. Το σύστημα υποστηρίζει iOS εφαρμογή προκειμένου όλα τα δεδομένα να μεταφέρονται στο smartphone του χρήστη, δυστυχώς όμως για την ώρα δεν υποστηρίζει GPS.
Στο video που ακολουθεί μπορείτε να δείτε την τεχνολογία της Under Armour σε δράση αλλά και μια μελλοντική φόρμα (concept) με touchscreen δυνατότητες ενσωματωμένες στο ύφασμα.